Noomi

Alla inlägg under november 2013

Av noomi-demona - 7 november 2013 00:15

Jag har märkt att sekreterarna på min psykiatrimottagning slarvar en hel del, t.ex jag och min läkare har bestämt att vi ska ses två gånger i månaden vilket gick så bra från början av detta året men nu har det snarare blivit varannan eller var tredje månad jag får komma iväg på ett samtal och då känns det ju inte ens värt att när ens frikort går ut att betala till ett landsting som verkligen är seriöst åt helvete i vissa områden *morr*  

 


Ja det har varit såhär sen början av sommaren och jag har bett om juornalkopior som var November 2011 till Mars 2012 då jag hade en annan läkare, men vad fick jag? Fick bara för Januari 2012 plus en annan person kallelse som nu då inte kommer iväg då dom är toppenduktiga sekreterarna slarvar med journal, kallelser och gör så att man får vänta nästan tre månader för ett enda sketet besök så något har blivit totalt galet där och jag tänker inte ta detta mer och ska boka ett möte med chefen för mottagningen, läkaren och serkreterarna för att lösa detta så detta fan inte fortsätter och jag kan säga att såhär illa var det inte i början när jag fick min läkare och vi bestämde att vi ska ses var tredje vecka!


Och när jag fick en akut tid på vårdcentralen då halva sidan av mitt lår känns helt bedövat (som när man får bedövning) och ont i korsryggen så blev jag aldrig uppropad av den läkare jag skulle ha och jag såg hur h*n ropade upp en efter en så till slut så skällde jag ut sekretaren på den vårdcentral jag tillhör och åkte hem. Dom bad mig komma på den akuta tiden då dom tyckte att det kunde vara allvarligt och jag ville verkligen ha en bokad tid då jag vet att jag inte kommer bli uppropad efter att halva dagen har gått, men tanten envisades verkligen med att jag skulle komma så jag fick väcka Tobbe så han körde mig dit och det visade sig vara helt bortkastad tid.

Jag har fortfarande den bedövande känslan och den har spridit sig till höften och strax under knät och har inga problem att gå och har ont i korsryggen. Så det ska bli intressant hur detta kommer att sluta då!


BARA SÅ NI VET SÅ SKA JAG INTE GE ETT RUTTET ÖRE TILL VÄSTMANLANDS LANDSTING NÄR MITT FRIKORT GÅR UT I JANUARI OM DET INTE VISAR EN BÄTTRING OCH DÅ KOMMER DET KÄNNAS MYCKET MER VÄRT ATT LÄGGA PENGARNA INOM DEN PRIVATA VÅRDEN! 


Och ni som inte har problem själva inom vården behöver inte lägga tid på att argumentera emot då det faktiskt finns dom som verkligen har problem med vården för skitstövlar finns faktiskt där också!

 

 

Och till er som har problem med vården så

hittade jag något riktigt bra från Arga doktorn:

- Du ska alltid ta upp det med den person som man anser gjort fel. Boka ett möte och det kan också vara en bra idé att ta med någon som man känner sig trygg med.

 

-Om mötet inte leder någonstans , ska du vända dig till ledningen för vårdcentralen eller kliniken för ett samtal. Också här är det en god idé att ta med sig någon som är insatt i vad som hänt och som kan ge dig stöd. Om du har formella skäl att klaga på vården, t.ex om det handlar om en försäkring eller något liknande, kan det vara bra en bra idé att skriva ett brev för att få ett skriftligt svar. Men mötet är viktigast. Du får förstås också ett svar, i bästa det är ett bra bollplank.

 

- Om du fortfarande inte får ut det du vill ha från vården eller känner dig missnöjd med beskeden , ska du vända dig till patientnämnden. Patientnämnden finns i alla landsting och du hittar kontaktuppgifter på landstingets hemsida eller genom att ringa till växeln.

De ska i första hand lösa upp knutar, till exempel kan de sammankalla till ett möte med vården där de sitter med. De ber vården göra en utredning av det som hänt och tar sedan upp resultatet av ärendet, i avidentifierat skick, i en politisk nämnd. Men det har inga sanktionsmöjligheter.

 

- Om du upplever att det begått ett allvarligt fel och att man inte har fått den hjälp man ska ha, då kan man kontakta IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg). Det kan vara ganska omständligt och komplicerat att göra en bra anmälan och man kan i det fallet ta hjälp av någon , till exempel patientnämnden. De accepterar inte ärenden äldre än två år.

När IVO har fått din anmälan, lämnar det ett besked om de kommer ta sig an ditt ärende. I så fall gör de en utredning med egna experter och jurister. Det kan ta lång tid, ibland  så mycket som två år. Men deras resultat kommer inte ändra något i handläggningen av ditt ärende. De prickar heller inte sjukvårdspersonal som har agerat fel. Om de anser att det krävs disciplinåtgärder kan de gå vidare till HSAN (Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd).


- Egentligen finns det ingen oberoende myndighet som granskar ditt ärende. Det förväntas att vården fungerar bra och att de själv rättar till sina fel. Därför är det ett tips att använda sin rätttill ett fritt vårdval och rådfråga en annan läkare för att få en ''second opinion''.



Och så kan jag ge er ett bra tips om att gärna spela in läkarmöten inom vården så du kan ha bevis på vad som sagts om det skulle bli problem och det är lagligt, är ni osäkra på just det så googla det så ser ni själva!

Och nej... jag är inte galen, bara galet påläst inom detta med vården då jag och många andra har problem med det och då pratar jag inte om bara problem med psykiatrin, jag pratar om problem med vården i  allmänhet.

  


Kommer skriva fler inlägg för att lyfta upp ens rättigheter som patient, för finns det skyldigheter så finns det rättigheter och mitt landsting är verkligen korkad som inte fattar det!


Snart kommer Tobbe och vi ska ut i dimman på en åker i närheten haha, det var Tobbe som frågade igår kväll om vi skulle göra något galet när jag halvsov och jag sa att vi kan springa ut i dimman på en åker någon dag.

  



Säger bara en sak.... SCIENTIA POTENTIA NOSTRA!


Ovido - Quiz & Flashcards